Acteam

Nordic Walking w cukrzycy

Oczywisty jest fakt, że systematyczne podejmowanie wysiłku fizycznego jest bardzo ważnym sposobem na poprawienie swojego stanu zdrowia. Zwiększenie aktywności fizycznej przynosi szereg korzyści nie tylko u osób chorych na cukrzycę, ale także u osób z prawidłową tolerancją glukozy. Wpływa m.in. na ułatwienie utrzymania prawidłowego ciśnienia tętniczego krwi, poprawienie sprawności fizycznej, ułatwienie uzyskania i utrzymania należnej masy ciała, ale również ułatwienie uzyskania prawidłowych poziomów cukru we krwi, umożliwienie zmniejszenia dawek stosowanych leków doustnych, analogów insuliny oraz klasycznych insulin ludzkich, opóźnienie, lub zapobieganie, rozwojowi niektórych późnych powikłań cukrzycy.


Wysiłek fizyczny podejmowany dla zdrowia to przede wszystkim wysiłek tlenowy. Bezpieczną i dobrą formą aktywności fizycznej dla każdego jest więc marsz. Tego rodzaju aktywność z pewnością będzie odpowiednia także dla osoby z cukrzycą. Jednakże przy zaawansowanych zmianach cukrzycowych w oczach (retinopatia cukrzycowa) niewskazane są intensywne ćwiczenia, podczas których dochodzi do wstrzymywania oddechu, podskoków czy ćwiczeń w opadzie tułowia. Warto także pamiętać, że wysiłek fizyczny opiera się na pracy mięśni, które spalają glukozę, aby uzyskać energię. Wysiłek fizyczny zwiększa wykorzystanie glukozy i w związku z tym prowadzi do zmniejszenia stężenia cukru we krwi. Nie zachowując odpowiednich zasad ostrożności osoba z cukrzycą może narazić się na wystąpienie hipoglikemii – nadmiernego zmniejszenia stężenia cukru we krwi do wartości, przy których mózg zaczyna odczuwać niedobór glukozy i występują bardzo nieprzyjemne i niebezpieczne objawy.


Fakt, że ma się cukrzycę, nie stanowi przeszkody do uprawiania sportu. Zaleca się podejmowanie systematycznej aktywności fizycznej jako formy szczególnej dbałości o zdrowie, do której obliguje nas przewlekła choroba. Według obecnej wiedzy osoba z cukrzycą typu 1, o ile nie doszło u niej do późnych powikłań m.in. zmian na dnie oka, nerek, układu nerwowego, układu krążenia może, podobnie jak osoba zdrowa, uprawiać każdy sport, także wyczynowy. Należy jedynie pamiętać, aby dostosować dawki analogów insuliny oraz klasycznych insulin ludzkich do zwiększonego zużycia glukozy związanego z wysiłkiem fizycznym. W przypadku braku powikłań cukrzycy można uczestniczyć we wszystkich formach aktywności razem z osobami zdrowymi. Jedyny rodzaj wysiłku, jaki nie jest wskazany ze względów zdrowotnych, to ćwiczenia siłowe z dużymi obciążeniami.

Źródło: Wysiłek fizyczny w cukrzycy, prof. dr hab. n. med. Anna Jegier, dr n. med. Barbara Kopff, dr n. med. Katarzyna Szmigielska.


Udział w zajęciach pod okiem instruktora przeszkolonego w pracy z diabetykami daje większe poczucie bezpieczeństwa. 

Zapraszamy na treningi z Martą Żebrowską


Nasi partnerzy

Physio Team Benefit Systems FitProfit OK System FAN Mistrzostwa Wrocławia WCRS Wrocław Polskie Stowarzyszenie Diabetyków

Sprzęt dostarczają

KV+ fizan Leki Exel Skalnik armytek

Zapraszamy na darmową lekcję Nordic Walking we Wrocławiu Zapewniamy fachową opiekę trenera i profesjonalny sprzęt

Kontakt z nami: +48 508 287 007 lub +48 697 020 959