Acteam

Jak trenować na śliskiej nawierzchni?

Pewnie niejednokrotnie zdarzyło Wam się kiedyś wyjść na trening i poczuć jak na lodowisku. Zastanawiacie się, czy taki trening jest korzystny i jakie przynosi efekty?

Na początku chcemy podkreślić, że jesteśmy zwolennikami trenowania nordic walking w zimie. Wyznajemy zasadę, że „nie ma złej pogody na trening, jest tylko źle dobrana odzież” i jak twierdzi nasza znajoma „i słabe charaktery”.

Z jednej strony zima zachwyca bielą, skrzypieniem pod stopami, a z drugiej przeraża mrozem i śliskim podłożem. Panujące w zeszłym tygodniu warunki atmosferyczne dla osób trenujących na świeżym powietrzu były wyjątkowo trudne. Tydzień rozpoczął się opadami śniegu i lekkim mrozem. Niestety odwilż przyspieszyła topnienie śniegu, który w kontakcie z wychłodzonym podłożem spowodował utworzenie na ścieżkach warstwy lodu. Mimo wszystko polecamy treningi zimą na świeżym powietrzu. Należy jednak zrobić to mądrze. Najważniejsza jest pogoda. To ona stanowi podstawę zachowań treningowych, określa ubiór i wymusza zweryfikowanie planów treningowych.



Podczas zimy trzeba trenować z głową, a tempo marszu i elementy techniki nordic walking należy dostosować do panujących warunków. Trening na śliskiej nawierzchni, czy to marsz czy bieganie, ma swoje zalety, ale także wady. Marsz po śliskiej nawierzchni z wykorzystaniem techniki nordic walking wymaga od nas większej pracy koordynacyjnej. Aby móc przemieszczać się swobodnie musimy skupić się na każdym kroku i dobrze panować nad sylwetką. Utrzymanie równowagi wymaga mocniejszej pracy nie tylko nóg, ale przede wszystkim rąk- mocnego i pewnego oparcia na kijach.

Charakterystycznym elementem technicznym podczas marszu nordic walking na odpowiedniej nawierzchni  jest długi i dynamiczny krok rozpoczynany od pięty. Następnie wykonujemy przetoczenie przez całe śródstopie i odepchnięcie z palców. Takie zaangażowanie stopy do pracy na śliskiej nawierzchni przyczynia się do wzrostu niebezpieczeństwa - poślizgnięcia się, upadku i odniesienia kontuzji. Podczas marszu nordic walking w warunkach odwilży całą uwagę poświęcamy na prawidłowe i precyzyjne postawienie całej stopy na śliskiej nawierzchni i przeniesieniu jej w kolejnym kroku. W takich warunkach pomijamy mocne zaangażowanie stopy do pracy i skupiamy się przede wszystkim na bezpieczeństwie.

Śliska nawierzchnia sprawia, że nasze stopy uciekają w różne strony, a co za tym idzie nasza sylwetka jest niestabilna. Zmusza to organizm do włączenia w ruch grupy mięśni, które podczas treningu w zwykłych warunkach pracują ze znacznie mniejszą siłą. Trening na śliskiej nawierzchni sprawia, że sposób naszego marszu nie do końca jest naturalny. Stałe napięcie mięśni, by utrzymać równowagę nie wpływa korzystnie na ekonomię naszego marszu. Kiedy ślizgamy się, nasze mięśnie posturalne męczą się znacznie szybciej, zatem trenując w takich warunkach, miejmy na uwadze, że intensywność marszu powinna być mniejsza. Trenując zimą najważniejsze jest, aby dostosować trening do warunków atmosferycznych, po to aby uniknąć przeciążeń i kontuzji.

Trening w trudnych warunkach należy traktować jako dobry sposób na poprawę koordynacji, czy siły w przypadku marszu w głębokim śniegu. Jednocześnie śnieg i śliska nawierzchnia sprawdza się idealnie w treningu funkcjonalnym podczas wykonywania ćwiczeń ogólnorozwojowych. Warto także pamiętać, że zima stanowi doskonały bodziec hartujący. Regularne treningi powodują  wzmocnienie układu immunologicznego.


Nie rezygnuj z nordic walking, gdy warunki stają się trudne.
To w nich tkwi potencjał naszych treningów.

 

 

Nie zezwalam na kopiowanie tekstów w całości i ich częściach bez uzyskania mojej zgody.




 

Nasi partnerzy

Physio Team Benefit Systems FitProfit OK System FAN Mistrzostwa Wrocławia WCRS Wrocław Polskie Stowarzyszenie Diabetyków

Sprzęt dostarczają

KV+ fizan Leki Exel Skalnik armytek

Zapraszamy na darmową lekcję Nordic Walking we Wrocławiu Zapewniamy fachową opiekę trenera i profesjonalny sprzęt

Kontakt z nami: +48 508 287 007 lub +48 697 020 959