Acteam

Chodź z nami z kijami - kilka słów o nordic walking


Coraz częściej pojawiające się w mediach słowa Nordic Walking brzmią już całkiem znajomo a i mijani w parku spacerowicze z kijami w rękach coraz mniej dziwią. Nordic Walking, czyli marsz z kijami staje się coraz bardziej popularny i zyskuje coraz szersze grono zwolenników. I nic w tym dziwnego. To jedna z doskonalszych i jednocześnie prostszych form aktywności ruchowej, której zalet nie można zignorować.

Chodzenie mamy we krwi...

Chodzimy, spacerujemy, czasem gdzieś się wleczemy noga za nogą albo idziemy, gdzie nas oczy poniosą. Pokonujemy piechotą małe i większe odległości, rzadko koncentrując się na samej przyjemności chodzenia. A przecież walory spaceru zauważył już Herakles, sławny starożytny lekarz nazywając spacer „najlepszym lekarstwem”.

Każdy umie spacerować. Czemu zatem nie wykorzystać tej najlepiej przecież opanowanej umiejętności do efektywnego treningu i nie zadbać o dobrą kondycję, świetne samopoczucie i chwilę relaksu? Odpowiednia technika chodzenia w stylu Nordic Walking może sprawić, że właśnie zwykły spacer stanie się dla nas tym, czym dla innych jest wizyta na siłowni czy zajęcia z aerobiku.

Ale od początku...

Kolebką Nordic Walking jest Finlandia, bo któż inny jak nie Finowie, naród aktywny i pomysłowy, mógł wpaść na pomysł, by kije do nart biegowych wykorzystać także wtedy, gdy nart się raczej nie zakłada, bo nie ma śniegu. Na początku Nordic Walking powstał, aby zapewnić narciarzom wszechstronny trening w „martwym” dla nich sezonie letnim. Bardzo szybko okazało się, że jest to świetny, ogólnorozwojowy trening dla każdego i na każdą kieszeń. Nikt nie musiał być zawodowym sportowcem, by móc chodzić z kijami. Najwspanialsze w tej formie aktywności sportowej jest to, że można ją uprawiać właściwie wszędzie. Pobliski park, ulubiona ścieżka między ogródkami, las, łąki i pola – wszystkie te miejsca, w których lubimy przebywać na świeżym powietrzu. Wyjeżdżając na urlop wystarczy zabrać ze sobą lekkie i nie zajmujące zbyt dużo miejsca kije oraz dobre buty do chodzenia i cały niezbędny do uprawiania Nordic Walking sprzęt mamy ze sobą.

Niezbędnik nordic walkera...

Jeśli już wspominamy kwestię niezbędnego sprzętu – warto pamiętać, że kije trekkingowe, które posiada wiele osób chodzących po górach nie nadają się do uprawiania Nordic Walking. Najważniejszą cechą kija do Nordic Walking jest jego pasek przy rękojeści, który umożliwia swobodne odwodzenie i puszczanie go podczas ruchu ręki w tył, a także chwyt i niezawodne oparcie na kiju całej dłoni podczas odpychania się od podłoża.

Nie każdy lubi lub może biegać, a zwykłe spacery nie przynoszą takich efektów. Dzięki Nordic Walking trenujemy nie tylko nogi, lecz angażujemy i wzmacniamy także górną partię mięśni tułowia, co w znacznym stopniu podnosi efektywność treningu.

Nordic Walking na zdrowie...

Jakie zatem są korzyści zdrowotne z uprawiania Nordic Walking? Chodząc z kijami w efektywny sposób angażujemy do wysiłku fizycznego i pracy niemal 90% z 660 mięśni naszego ciała, najmocniej mięśnie kończyn górnych, klatki piersiowej, brzucha, pośladków i kończyn dolnych. A przecież nie robimy niczego zbyt skomplikowanego – po prostu w odpowiedni sposób maszerujemy. A przy tym, co bardzo ważne dla osób skarżących się na bóle kręgosłupa, stawów i kolan, dzięki kijom w znaczący sposób odciążamy właśnie te newralgiczne punkty naszego ciała. W czasie marszu wzrasta tętno i wydatek energetyczny organizmu, co oznacza, że wzmacniamy nasz układ sercowo-naczyniowy i, jednocześnie, w skuteczny sposób spalamy zbędne kalorie.

Rytmiczny marsz pozwala nam się zrelaksować, rozruszać zastałe mięśnie i stawy i skutecznie zmniejszyć napięcie mięśni oraz bóle w okolicach szyi i obręczy barkowej tak charakterystyczne dla większości osób mających typowo siedzący tryb pracy. No i dzięki kijom możemy czuć się bezpiecznie, nawet na śliskich czy zabłoconych ścieżkach, co jest szczególnie ważne dla osób starszych, które coraz chętniej ruszają na codzienny spacer z kijami. Dla wielu osób uprawiających już Nordic Walking nie bez znaczenia jest jego aspekt towarzyski. Trening to doskonała okazja na spotkanie z przyjaciółmi i wspólne aktywne spędzenie czasu.

Samo nic się nie zrobi...

Wszystkim nam zależy na zdrowiu i dobrym samopoczuciu. Niestety, jak mówi przysłowie „bez pracy, nie ma kołaczy” – musimy nad tym zdrowiem i samopoczuciem trochę popracować! Nie wystarczy raz w tygodniu wyskoczyć na godzinę na basen czy zrobić dwadzieścia brzuszków w przerwie między oglądaniem ulubionego programu TV. Aby utrzymywać zdrowie i dobrą kondycję, musimy regularnie uprawiać jakąś formę aktywności ruchowej. Czemu zatem nie wybrać się z kijami na satysfakcjonujący spacer?! Dynamiczny, pełen rozmachu i radości płynącej z ruchu Nordic Walking pozwoli nam jednocześnie zdobywać kondycję oraz rozwijać poszczególne grupy mięśni, które na co dzień są zaniedbywane. To jedna z nielicznych aktywności ruchowych, która oferuje naszym organizmom tak wiele. Zatem weźmy przykład z innych i wyjdźmy ten pierwszy raz z kijami na spacer!


Tylko uwaga! Nordic Walking naprawdę uzależnia.


Nie zezwalam na kopiowanie tekstów w całości i ich częściach bez uzyskania mojej zgody.


Nasi partnerzy

Physio Team Benefit Systems FitProfit OK System FAN Mistrzostwa Wrocławia WCRS Wrocław Polskie Stowarzyszenie Diabetyków

Sprzęt dostarczają

KV+ fizan Leki Exel Skalnik armytek

Zapraszamy na darmową lekcję Nordic Walking we Wrocławiu Zapewniamy fachową opiekę trenera i profesjonalny sprzęt

Kontakt z nami: +48 508 287 007 lub +48 697 020 959