Acteam

Systematyczność w treningu

Artykuł dodano: 2015-08-12

Każda przerwa sprzyja nie tylko rozleniwieniu, lecz także planowaniu nowych działań na następne miesiące. Okres ten powoli dobiega końca, dlatego warto na nowo przekonać się do systematycznych treningów. Czy w ciągu 2 tygodni osiągnięcie jakieś spektakularne efekty? Oczywiście, że nie. Ale jest to wystarczający okres, aby na nowo nasze ciało polubiło systematyczny ruch. W ramach motywacji polecamy poniższy artykuł. A już zmotywowani ruszamy do boju. Czekamy na Was.


Przyjdź do Parku Południowego i wykorzystaj w pełni infrastrukturę tego miejsca,
a w Parku Grabiszyńskim i Zachodnim ich nieograniczoną przestrzeń.


Sport jest częścią ludzkiej aktywności, jest wielowymiarowym fenomenem współgrającym z pozostałymi kulturowo-społecznymi dziedzinami obejmującymi różnego typu wartości ekonomiczne, egzystencjalne, ludyczne, ideowo-moralne. Dla jednych to sposób na rekreację, dla drugich forma profesji. Jedni spędzają godziny na treningach, inni trwonią je przed telewizorem, usprawiedliwiając swoje lenistwo brakiem czasu. Ludzie dzielą się na podejmujących działania sportowe i na stroniących od nich.

Dlaczego trenujemy?

Przede wszystkim dlatego, że sport realizuje naszą potrzebę ruchu, tak bardzo pierwotną i naturalną, a coraz częściej zapomnianą i spychaną przez współczesność na boczny tor. Umożliwia nam spełnienie potrzeby wolności i walki o zwycięstwo. Daje satysfakcję, przyjemność, kształtuje sylwetkę. Systematyczna realizacja planu treningowego daje poczucie siły i dostarcza niezliczonej ilości informacji zwrotnych o sobie. Zaszczepia w nas myślenie o własnych nieograniczonych możliwościach. Stajemy się zdrowsi, silniejsi, szczuplejsi. Regularna aktywność fizyczna wzmacnia kości, obniżając ryzyko osteoporozy, zmniejsza ryzyko zawału, zachorowania na cukrzycę, poprawia odporność, podnosi sprawność intelektualną, wydłuża życie, poprawia trawienie, krążenie, wygładza skórę.

Jednak jak zacząć i wytrwać w regularności?

Na początek sprecyzujmy cel główny – długodystansowy, potem wyznaczmy kilka celów krótkoterminowych. Jeśli mamy do zrzucenia 10-15 kg czy więcej, trudno będzie nam zmobilizować się do wysiłku, mając je cały czas przed oczami. Najpierw wyobraźmy sobie pierwszy tydzień, miesiąc. Reszta przyjdzie z czasem, będąc niejako efektem ubocznym koncentracji na małych krokach. Niech cel będzie realistyczny. Pomyślmy, ile czasu w tygodniu możemy przeznaczyć na realizację i traktujmy to jak najważniejsze spotkanie – z najważniejszą osobą – sobą. Nie rezygnujmy, nie odkładajmy na później – później nie będzie na to czasu. Obierzmy właściwą dla nas metodę, sami lub przy pomocy kogoś doświadczonego i znającego się na rzeczy. Osoba trenera w trakcie treningu może się przydać, podobnie jak pomoc lektora w przypadku nauki języka obcego. Zainwestujmy w siebie – kupmy buty i strój sportowy, postawmy obok łóżka. Nawet jeśli ćwiczymy w domu, będą nam przypominać o tym, że jeszcze mamy zrobić coś dla siebie. Zapiszmy się do klubu, na siłownię, basen – żal byłoby nie wykorzystać opłaconego karnetu.

Motywacja to jeden z kluczowych czynników decydujący o efekcie końcowym. Według mnie ważniejszy nawet niż predyspozycje, warunki, czas czy pieniądze. Może być sezonowa – przedwakacyjna, noworoczna, przed ślubem czy innym ważnym wydarzeniem. Może wynikać z chęci poprawy zdrowia, sylwetki, chęci spodobania się komuś. Jednak najlepiej, kiedy trening staje się codziennością, rutyną, rytuałem, kiedy jest nieodłączną częścią naszego stylu życia. Ruch jest tak samo ważny dla zdrowia, jak prawidłowe odżywianie, a czy ktoś nie je przez pół roku? Wszyscy mamy skłonności do szukania wymówek. Dlatego trzeba stale myśleć o celu i szukać nowych czynników wzmacniających motywację. Jeśli nie mamy energii, spróbujmy włączyć ulubioną muzykę, wypijmy herbatę, kawę, zróbmy dziesięć pajacyków, zjedzmy kostkę czekolady ;), umówmy się ze znajomym albo wyjdźmy do klubu – może po rozgrzewce i pierwszej serii reszta "jakoś pójdzie"? Na pewno każdy z nas kojarzy to błogie uczucie po zjedzeniu czekolady i podobne pojawia się po treningu, który uwalnia endorfiny pomagające zwalczać stres i powodujące odczucie szczęścia. Wysiłek i czekolada mają jeszcze jedną cechę wspólną – poprawiają koncentrację. Regularne treningi podnoszą kreatywność i zapobiegają zanikaniu szarych komórek.

Co zrobić, aby wytrwać w systematycznym treningu nie przez sezon, ale możliwie jak najdłużej?

Człowiek staje się takim, jakie są jego myśli. Umysł steruje wszelkimi procesami zachodzącymi w psychice człowieka i jego rola jest tu nie do przecenienia. Jeśli chcemy być silni, wysportowani, to przy odrobinie wysiłku tacy będziemy. Jeśli myślimy o porażce, już przegraliśmy. Nie od dziś wiadomo, że medale zdobywają nie ci z najlepszymi warunkami fizycznymi, ale ci, którzy mają najsilniejszą psychikę i wierzą w sukces. Trzeba wierzyć w to, co się robi i oddawać się temu z sercem i z przyjemnością. To właśnie pasja i radość pomagają odnosić sukcesy. Granice stwarzamy sobie sami. Granice naszego myślenia wyznaczają granice naszych możliwości. Pozytywne myślenie, radość z osiągania małych celów i komplementów pomaga wytrwać w dążeniu. Nagradzajmy się. Bądźmy jak małe dzieci uczące się chodzić i pozwólmy sobie czasem na niepowodzenia czy chwile słabości. Trzymajmy się nakreślonego planu, nie spodziewajmy się spektakularnego efektu po kilku sesjach. Pamiętajmy, że jest to długotrwały proces mający zmienić coś w naszym ciele i w nas samych. Koncentrujmy się na technice, ilości serii, powtórzeń. Podnośmy stale poprzeczkę i urozmaicajmy trening. Słuchajmy swojego ciała, ale nie pozwólmy dojść do głosu krytykowi, który w nas siedzi. Zaszokujmy nasze mięśnie od czasu do czasu i pozwólmy im na regenerację. Pamiętajmy, że odpoczynek jest również częścią treningu.

Czy sportowy tryb życia ma sens? Czy da satysfakcję i zadowolenie?

Jako ludzie nieustannie stawiamy sobie nowe cele, stajemy przed kolejnymi wyzwaniami. Trening to wyzwanie i satysfakcja z niego i efektu końcowego. Sport to sztuka dochodzenia do celu. Sukces w pracy nad swoim ciałem jest sukcesem w pracy nad sobą i często pomaga w odniesieniu sukcesu w innych dziedzinach. Uczymy się stawania naprzeciw rzeczywistości i pokonywania trudności. Sport daje nam nowe możliwości poznawania i postrzegania rzeczywistości. Otwiera nowe obszary doświadczeń znacznie różniące się od codziennych stanów emocjonalnych. Współcześnie rodzi impulsy twórcze oraz stanowi potencjał dla kreatywnych rozwiązań sytuacji problematycznych. Zaspokaja potrzeby społeczne, samorealizacji i osobistego rozwoju. Sport kształtuje osobowość, charakter, ciało, sprzyja tworzeniu się relacji międzyludzkich, wspomaga rozwój fizyczny i duchowy człowieka. Abstrahując od zagrożeń, jakie niesie ze sobą jego komercjalizacja i specjalizacja, jest on bez wątpienia zjawiskiem pozytywnym i jak wszystko, co stosowane w umiarze, nie może zaszkodzić, za to może być źródłem przyjemności i satysfakcji.

Źródło: Michalina Mleczko (trener personalny Centrum Fitness Monopol)


Nasi partnerzy

Physio Team Benefit Systems FitProfit OK System FAN Mistrzostwa Wrocławia WCRS Wrocław Polskie Stowarzyszenie Diabetyków

Sprzęt dostarczają

KV+ fizan Leki Exel Skalnik armytek

Zapraszamy na darmową lekcję Nordic Walking we Wrocławiu Zapewniamy fachową opiekę trenera i profesjonalny sprzęt

Kontakt z nami: +48 508 287 007 lub +48 697 020 959